Dette indlæg blev oprindeligt publiceret på Kommunikationsforum hvor det er arkiveret.

Journalist, Uffe Dreesen, beskylder i et blogindlæg 13. august på TV 2 hjemmeside det russiske nyhedsbureau, Interfax, for at forfalske beviser, fordi bureauet angiveligt har anvendt et billede fra et kommercielt fotoarkiv af et telt. Interfax havde, i følge Dreesen, skrevet at ukrainske terrorister havde opholdt sig i teltet mens de planlagde et angreb på Krim. Kilden er den ukrainske hjemmeside censor.net, hvilket fremgår af blogindlæget. Dreesens “afsløring” blev ligeledes behandlet på TV 2 NEWS, hvor Jesper Zølck bad kommentator Jens Worning forholde sig til forfalskningen.

Telegrammet fra Interfax kan læses her og som det fremgår af billedteksten deklarerer Interfax det er et bureau-billede.

Foto: Panthermedia / Vostock-foto
Interfax deklarerer tydeligt de bruger bureau-billede

I teksten, på russisk, fremgår ingen steder at de formodede terrorister skulle have opholdt sig i teltet. At historien ikke efterfølgende er blevet rettet kan man forsikre sig om via Wayback Machine, der tog en kopi den 11. august.

Beskyldningerne fra censor.net og Uffe Dreesen er altså dokumenterbart usande, hvilket kunne være konstateret ved blot at indtaste den internetadresse der vises i det såkaldte bevis.

På sociale medier anvender TV 2 et billede af en soldat, der pacificerer en civil med rubrikken “Krigen er allerede i gang på Krim”. Modtageren må derfor antage billedet er et aktuelt billede af en russisk soldat på Krim, men det er det ikke.

Uffe Dreeesen på Twitter
Falsk billede, ukrainsk soldat i en øvelse, ikke fra Krim
TV 2 Nyhedernes Facebook opslag
TV 2 Nyhedernes Facebook opslag. Fake.

Billedet er i stedet af en ukrainsk soldat og taget i Østukraine. I hvert fald i følge Radio Free Europe Radio Liberty, der er finansieret via National Endowment for Democracy via den amerikanske kongres. Billedet er desuden forsynet med bureau-logo nederst til højre, hvilket dog er blevet klippet af i TV 2s version.

Billede taget 35 km fra Mariupol

Så sammenfattet, så laver TV 2 en dokumenteret usand beskyldning mod Interfax om forfalskning af billedmateriale, som de selv publicerer med forfalsket billedmateriale.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.